بدن و حواس در رسانه های نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلو - پونتی
نویسندگان
چکیده
سده ها آثار هنری در درون حوزه هایی متعین و مشخص همچون نقاشی و مجسمه تقسیم بندی می شدند، و هر یک از این حوزه ها به عنوان رسانه ای خاص قلمرو خود را معین می کردند. اما، از دهه 1960م به بعد با کم رنگ شدن مرز هنر و ناهنر، و همچنین با قوّت گرفتن احتمال در نظر گرفته شدن ابژۀ هنری همچون ابژه ای روزمره، قلمرو رسانه ها دچار دگرگونی شد. در این دوران، خاستگاه «ابژه هنری/ روزمره» نه در خود ابژه بلکه در تجربه افراد جستجو می شود. بنابراین ابژه با تجربه شدن در گستره ای ادراکی می تواند ادراک زیباییشناختی را ممکن کند. با پرُرنگ شدن نقش ادراک و تجربه در هنر پست مدرن، آراء پدیدارشناس فرانسوی موریس مرلو پونتی در این حوزه امکاناتی را در بطن بررسی رسانه های نوین هنری می گشاید. از میان آراء وی، در این مقاله به بررسی نقش هم پیوندی حواس و بدن در ادراک و ارتباط آن ها با رسانه هنری نوین پرداخته شده است.
منابع مشابه
تحلیل تطبیقی ادراک بدنمند نزد ملاصدرا و موریس مرلو-پونتی
در سپهر اندیشه، چه شرقی و چه غربی، ادراک و اندیشه بیشتر بر نفس و عقل محمول بوده و در این میان جسم همواره مورد کملطفی یا غفلت واقع شده است. ملاصدرا با نظریه حرکت جوهری و مرلو-پونتی با پدیدارشناسی ادراک هر کدام نقش مهم و تعیینکنندهای برای بدنمندی در فاهمه و ادراک قائل شدهاند. حدوث جسمانی برای صدرا اولین گام در شکلگیری شناخت است (جسمانیة ...
متن کاملمرلو – پونتی و تناقض مسیحیت
از نظر مرلو- پونتی ما در متون مسیحی و عملکرد مسیحیت در طول تاریخ با نوعی تناقض مواجهیم؛ مسیحیت گاهی به آرمانهای بشری خدمت کرده است و گاهی خیانت. این تناقض در نمود بیرونی مسیحیت، ریشه در ذات درونی آن دارد یعنی اعتقاد به یک خدای درونی (خدای پدر) و یک خدای بیرونی (خدای پسر). ایمان به خدای پدر به معنای تسلیم در برابر ارادهی او و راضی شدن به وضع موجود است. انسانی که دارای چنین ایمانی است عالم را ج...
متن کاملبدن زیسته مرلو پونتی و جایگاه بدن در فلسفه تَرا بشریت
مرلو پونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی به دنبال نظریات پدیدارشناسان پیش از خود در باب ادراک آدمی، زیست کردن و بودن در جهان را مهمترین راه ادراک انسان دانست. مرلو پونتی با استفاده از اصطلاح «بدن- زیسته» از درهمتنیدگی بدن انسان و جهان پیرامون سخن گفت. یکی از نظریههای فلسفی که میتواند رگههایی از نظریات مرلو پونتی را در آن جستوجو کرد، فلسفۀ «تَرا بشری» است. مقاله حاضر به بیان این موضوع میپرداز...
متن کاملمرلو- پونتی و شکل واره تن
بدن بهعنوان آنچه همواره با من است و خودِ من، از مهمترین بحثهای تاریخ فلسفه بوده و نگاههای متعددی را برتابیده است. موریس مرلو- پونتی فرانسوی که از فلاسفه معاصر پدیدارشناس و اصالت وجودی (اگزیستانسیال) است، نیز از قاعده کلی مستثنی نبوده و شاید حتی بیش ازهر فیلسوف دیگری به بحث بدن پرداخته و آن را موردتوجه خاصی قرار داده است. بدنی که او شرح میدهد، کاملاً متفاوت از تفاسیر گذشته بدن است و لذا از آن...
متن کاملبررسی ادراک اثر هنری در فلسفه ی مرلو-پونتی
موریس مرلو-پونتی که بیشتر با نظریه ی پدیدارشناسانه ی خود درباره ی بدن شناخته می شود در کتاب پدیدارشناسی ادراک دست به ارائه ی شرحی جامع از بدن، ادراک و ارتباط ادراک با بدن و جهان، با رویکردی پدیدارشناختی زده است. وی در سراسر کتاب، رویکردهای بدیل تجربه گرا، تعقل گرا و روانشناسانه و نیز سایر پدیدارشناسان را مد نظر داشته است. تحلیل مرلو-پونتی از نسبت ادراک و بدن یکی از جامع ترین و همزمان علمی ترین ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۲، شماره ۹، صفحات ۴۵-۵۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023